Belllzz (This is me & more...)

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Fidji <3 R.I.P

Av Belllzz - 24 oktober 2010 19:00

   Fidji hon var världens bästa katt, lite klantig då och då men hon hade ett väldigt unikt beteende!


Min pappa hittade henne på motorvägen när han skulle åka hem (kmr inte ihåg var han hade varit?) sen så såg han henne på kanten av vägen (han trodde först att det var en liten rävunge) och stannade så hon skulle springa övervägen men, hon sprang under bilden istället så han kunde inte åka någonstans för då kunde hon bli skadad. Han försökte locka henne därifrån istället men hon var blixtstilla och rörde sig inte ur fläcken, då fick han krypa under bilen och ta fram henne. Hon gjorde lite motstånd men orkade nog inte för hon var extremt undernärd med djup öronskabb och allvarlig ögoninfektion på båda ögonen. Pappa tog hem henne och bjöd på lite ostbitar och vatten (ville inte ge för mkt så hon skulle må ännu sämre), efterråt ringde han mig för jag skulle åka hem ifrån mamma och fråga när jag skulle vara i Bålsta m.m sen börjad han prata om att han hade hittat en katt. 
Att det var en liten röd perser på 4 månader och hon hade varit ute helt ensam i skogen i minst 1 månad kanske längre (han och en av hans tjejkompis hade varit hos vetrinären och kollat hur det var med henne m.m). Jag vart ju så klart förvånad och när han förklarade hur hon såg ut så kom namnet "Fidji" upp i huvudet (vet inte varför..?) men aja det slutade med att jag fick henne efter mkt tjat :D. HAHAHA!! han brukade alltid säga att det såg ut som om hon hade "sprungit in i väggen" för hon var så platt i ansiktet (perserkatter är långhåriga och de flesta har ett platt ansikte, vilket egentligen är en slags missbildning). Hon hade sina egna egenskaper som katt.. ex. hon; hade usel balans, hatade verkligen fisk, när hon kliade sig skulle hon slicka i luften och hon var ju inte blyg av sig heller!! hon var en riktigt liten diva eller drottning och trodde hon kunde göra vad hon ville så man fick vara väldigt sträng emot henne och sätta regler (hon var verkligen extrem när det kom till det ibörjan, sen vart det bättre). 
Jag försökte lura henne att äta fisk en gång vilket misslyckades; jag gjorde romsås till lax en gång med creme freshe och rom (små fiskägg) och blandade, och jo hon upp upp men bara creme freshen och spottade ut fiskäggen (hehe vet inte hur hon lyckades egentligen :P) så slutsatsen blev "Fidji hatar fisk". men hon var ju oxå extremt gosig av sig och skulle ligga under täcket, på ens mage, hon älskade att bli kliad på magen, under hakan och hon skulle alltid hoppa upp i knät när man satt på datorn (gillade nog lite närhet).

 

Hon hade en speciell charm också för hon passade in överallt spelade ingen roll om det var ute/inne, med främlingar eller familjen (visst hon var mest med mig men, hon kunde verkligen vara med alla). Nästan alla (ungefär 90%) som fick se henne första gången började asgarva eller skratta för hon var så platt i ansiktet dom sa ocskå att det såg ut som om hon hade "sprungit in i en vägg". 

 

Jag tyckte hon var riktigt söt från första början och hon var så liten också (p.g.a att hon var så undernärd när hon var liten, växte hon bara ett par cm till sen slutade hon att växa) så hon såg ungefär ut som en kattunge hela tiden! ex. när folk såg henne när hon var 2år så trodde de att hon var "ungerfär" 6månader.

 

Iaf. sommaren 09 var det en extremt varm sommar (som säkert många minns) så jag sov med öppet fönster hela tiden och HON den nyfikna "jäveln", skulle ju så klart gå ut och kolla lite på natten när man låg och sov!!. Jag vaknar på morgonen och märker att hon inte är i rummet och jag sover alltid med stängd dörr så hon måste vara i rummet och när jag hade kollat överallt utan att hitta henne, fick jag en riktigt obehaglig känsla och kollade ut igenom fönstret och där ligger hon i gräset och försöker gå (hon hade ramlat ner från 4:e våningen). Jag springer ner i bara pjyamas (hade bara en T-shirt och underkläder på mig) och tar upp henne igen alla bara stirrade på mig och henne men dom försökte inte hjälpa till heller :S. Man såg tydligt att ena tassen var skadad, när man rörde den "skrek" hon till. Började ringa runt efter vetrinärer och familjen om vad man kunde göra och hittade till slut djursjukhuset vid kungsbacken efter ett ganska långt tag (ingen hade öppet eller låg det flera mil bort) så jag åker in med henne och lillebrorsan som också hade panik, då fick man lugna ner honom också och vara lugn för fidji's skull (hade egentligen själv panik). när jag väl kommer dit och har rönkat och så då säger dom att "man kan operera men, det kommer nog inte funka för hon har så små ben" (var i tidig ålder undernärd = växte inte = inte benen heller) och "det bästa sättet är nog avlivning". Jag trodde hon (vetrinären) skämtade först, ena tassen hade bara gått ur led!! men det skulle inte ha gjort någon skillnad och hon skulle nog ha fått ännu ondare av operationerna.. så då fick jag avliva henne. Vart helt knäckt, jag var inte beredd på det där!! direkt på morgonen också!! det var bara jag och brorsan där (han var inte i rummet när hon avlivades) mamma och syrran var utomlands och jobbade, pappa bodde 11mil bort (hade flyttat till mamma då, typ) och nettan hans tjej var där med honom och när hon skulle komma och hämta oss så var det bilkö, då man var också fast där.. och det ända jag ville var bara att komma därifrån. Tillslut kom hon (äntligen) och hon började säga att hon vara så ledsen m.m jag fick bo hos henne ett par dagar och vila (sov inte så mkt) sen så åkte jag hem till mamma igen, hon var fortfarande utomlands då fick jag och min storebror ta hand om små bröderna som var ledsna.

Nu idag är det bättre; har delad vårdnad om "Gina" en amstaff, pittbull 1år med min syster sen har min storebror en kungsrottwiler "Bamse" 2år, skit söta båda två <3. 

 

  

hade extrem tur när jag tog dessa foton !!

 

hehe, hon vaktar kontrollen, hon kunde sova överallt och låg ofta i kors med tassarna (lite fin av sig :P

  

Gina & Bamse, var tvungen o stå på sängen för att få med båda !! :S

 
 
Jenny Westerholmy

Jenny Westerholmy

25 oktober 2010 10:46

väldigt söt katt måste jag säga :)

http://jennywesterholm.blogg.se

Belllzz

25 oktober 2010 10:55

tack :) håller med!! flesta tycker hon ser ful ut :S

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Belllzz - 21 juli 2011 00:58

Nu är det nära!! i början av augusti då ska vi börja sälja valparna!!   Om 3 veckor är dom 9 veckor och då ska vi börja fråga runt lite mer innan vi lägger ut på nätet. Dom ska lämnas bort tidigast 9 augusti måste hinna försäkra, besikta, chippa,...

Av Belllzz - 18 juli 2011 22:19

Nu har jag äntligen fått reda på vart i Thailand vi ska till och det är… Bangkok!!!   Vi ska åka till Bangkok, Thailand!!  och vi ska mellanlanda i Peking, Kina kmr då vara där i 4tim och sen åka vidare till Bangkok men, på hemresan så ...

Av Belllzz - 15 juli 2011 19:03

Jag har blivit frågad att följa med till Thailand   (inte riktigt bjuden men…typ :P)   Min kompis frågade nyss om jag vill följa med och jag är lite osäker p.g.a. pengar, Gina, jobb, boende osv. Biljetten ska kosta 5132:- och dom ska k...

Av Belllzz - 13 juli 2011 18:05


Lilla "Lelle" (jag kallar henne det) fyller 1år idag!!      Min syrras unge "Lelle" är redan 1år och nu på lördag ska det vara en liten fest för henne men, syrran och hennes man hade inte riktigt tänk logiskt när dom skickade ut inbjudningar...

Av Belllzz - 13 juli 2011 18:00

Den allra sista Harry Potter filmen har sverigepremiär idag!!!   Shit jag kom ihåg när den första filmen kom ut, då var de tre i huvudrollerna skit små runt 10-11år. Idag ca 10-11 år senare har den sista 8:e filmen premiär.Måste se den!!!   K...

Translation

Presentation


Hej! det här är belllzz, om ni vill veta mer om mig kolla in Presentationen eller kolla också Arkivet//Senaste inläggen!
Glöm bara inte att kommentera innan ni går ;)

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Quess who!

Arkiv

The time is:

Yeeaaa!!

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<<
Oktober 2010 >>>

Gästbloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards